12 Eylül 2012 Çarşamba

201 yıllık problemi bir Türk çözdü


Mavişehirli Mustafa Töngemer hem matematik öğretmeni, aynı zamanda şair ve besteci.  Kendisinin yazdığı 80'e yakın şiiri sanat müziği türünde bestelenerek TRT repertuvarına alındı. Bunlardan dokuzunun müziği de kendisine ait. Nihavend makamında bestelenen "gel gönlümü yerden yere vurma güzel, gül dururken dikenleri derme güzel" mısralarından hatırlayacağınız şarkının sözleri Mustafa Töngemen'e aittir ve tüm Mavişehirliler tarafından her konserde hep birlikte zevkle okunur.

Mustafa Bey'in matematik dalındaki başarısı da basında aşağıdaki haber ile yer almıştır.

201 yıllık problemi bir Türk çözdü.

20 Mayıs 2004 —  İtalyan matematikçi Malfatti’nin 201 yıllık problemi üç çemberi bir üçgen içine içten teğet olarak yerleştirmeyi amaçlıyor. Probleme çözüm arayan matematik öğretmeni Mustafa Töngemen, 7 yıldan beri problemi çözmek için çalışıyordu. Çözüm için her gün 2 saat uğraşan Töngemen, geçen yıl soruyu çözmeyi başardı. Töngemen, çözümünün uluslararası kurumlar tarafından onaylamasını bekliyor.

Mustafa Töngemer problemin çözümünü şöyle anlattı; “1993’te üç çember için 6 çember kullandım, 6 çemberi 9’a çıkardım. Uğraştım olmadı, sonra köşede bir çember çizdim. Bu çemberden yola çıkarak işlem yaptım ve o çember bana çözümü getirdi. Bir ağustos cuma günü yazlıktaki balkonda, saat 19.40’da kalemi elimden attım, ‘çözdüm’ diye bağırdım.”

Haberin tümü:
http://arsiv.ntvmsnbc.com/news/270762.asp



Malfetti Çemberleri - Problemin Çözümü




Melihat Gülses - GEL GÖNLÜMÜ





ZEKİ MÜREN - Gel Gönlümü Yerden Yere Vurma Güzel Ne Olursun



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.